BASIS PLAN
soort les: 2D
doelgroep: groep 7
Opdracht
De beeldende probleemstelling. We hebben een verhaal en in
dat verhaal komt
duidelijk naar boven wat festival draken zijn en dat China nieuwe festival draken wil. De kinderen
gaan deze nieuwe draken ontwerpen.
Betekenis
Waar gaat het over,
wat is het thema, Het zijn Chinese draken, dit hoort natuurlijk
bij
welke
associatiemogelijkheden zie je? het thema Azië. De Chinese festival draken
worden vooral gebruikt bij feesten, zoals het
Chinese Nieuwjaar.
Activiteiten
Korte beschrijving
van de activiteit/opdrachten. De kinderen gaan een Chinese
festival draak tekenen, waarbij ze letten op
kleur en textuur.
Vorm
Aan welk
beeldaspect wordt specifiek We besteden aan het beeldaspect kleur, de
aandacht besteed,
welke nuance breng je
meest aandacht. Het
is een festival draak, dus
daarin aan? het moet draakachtig zijn, maar toch met heel
veel kleur. Het is feest!
Materiaal
Welke materialen en gereedschappen Er
wordt getekend op A4 papier met potlood en
laat je gebruiken? wasco. Met wasco kunnen de kinderen goed
gebruik maken van
kleur.
Beschouwing
We laten platen zien van draken. We kiezen
deze draken, omdat ze anders de Chinese festivaldraken gaan natekenen. We
willen de fantasie van de kinderen prikkelen, door ze zelf te laten nadenken
over hoe zo’n festival draak eruit zou kunnen zien.
We stellen vragen als: “wat het is, van welke vormen wordt er
gebruik gemaakt, wat valt er het meeste op, hoe zijn de draken gemaakt?”
Na deze korte interactie met de kinderen, vertellen we dat dit niet de
enige Chinese draken zijn. Er zijn namelijk ook Chinese festival draken. Dit
zijn draken met onwijs veel felle kleuren.
We leggen uit dat de kinderen juist de festival draken mogen tekenen
eerst met potlood de basislijnen en
daarna met wasco de tekening afmaken.
We geven duidelijk aan dat we specifiek op het kleurgebruik gaan
letten.
Werkwijze De kinderen leren dat als je eerst even met potlood
Welke technieken en werkwijzen laat lichte lijnen trekt, je deze beter kan
uitgummen en zo
je de kinderen
toepassen? ook
voor jezelf hulplijnen kan trekken. Dit demonstreren
Wat moet je demonstreren? we op het bord.
Onderzoek De
kinderen onderzoeken hoe je met wasco de beste
Op welke
onderdelen wil je dat er variaties kleureffecten krijgt. Door
het ze zelf te laten uitzoeken,
onderzocht
worden?= experimenteren ervaren ze op welke manieren je wasco kunt
gebruiken.
_______________________________________
LESFASEN
|
|
Groep: 7
|
|
Organisatie
Wat moet er van tevoren worden klaargezet?
Welke organisatievorm hanteer je m.b.t. de groepering van de kdn? Wanneer
laat je welk beschouwingmateriaal zien? Hoe komen de kids aan hun materiaal
en gereedschap?
|
Benodigheden:
-
>24 vellen A4 papier
-
12 doosjes wasco
-
Platen van draken.
-
Verhaal beeldend probleem
De kinderen voeren deze opdracht individueel uit. Het
beschouwingmateriaal laten we van te voren zien.
Al het materiaal is in de klas.
|
Oriëntatie
Hoe wordt de les ingeleid? Wat zijn je
vragen en antwoorden bij het beschouwingmateriaal? Hoe luiden de instructies
waarmee je ze aan het werk zet en wat laat je daarbij zien?
|
We beginnen de les met de platen van de draken. We vragen de kinderen
wat ze zien, welke kleuren er gebruikt worden, waarmee en hoe het gemaakt is
en wat er opvalt.
Daarna lezen we het verhaal voor over de Chinese festivaldraken.
We bespreken het verhaal. We leggen de kinderen uit dat ze nu
allemaal zelf een eigen chinese festivaldraak mogen bedenken en tekenen met
wasco. We letten vooral op kleurgebruik. Elk feest is kleurrijk.
Maar natuurlijk moet het ook wel iets van een draak weg hebben.
We laten zien hoe je makkelijk voor jezelf hulplijnen kunt tekenen,
zodat het tekenen van de draak soepel gaat.
|
Uitvoering
Welke reflectievragen stel je de kinderen tijdens de begeleiding?
Waarmee verwacht je dat ze hulp nodig hebben? Welke minimumeisen hanteer je
(zie doelen) tijdens de begeleiding?
|
We verwachten dat ze het meeste moeite zullen hebben met het tekenen
van de draak. We helpen de kinderen door terug te blikken op hoe we dat met
de uitleg deden. (hulplijnen)
We stellen vragen aan de leerlingen om ze te laten reflecteren op hun
werk. We vragen bijvoorbeeld hoe ze het vinden gaan en hoe ze het kunnen verbeteren.
|
Nabeschouwing
Hoe organiseer je de overgang werk nabeschouwing? Waar laat je (welk)
werk en kinderen? Welke vragen stel je of welke kijkopdrachtjes geef je om
met de kinderen te zien of de doelen zijn bereikt?
|
Na het werken, laten we de kinderen naar hun eigen werk kijken en die
van degene naast zich. We stellen de volgende vragen:
Is er veel kleur gebruikt?
Lijkt het enigszins op een draak?
Ziet het er feestelijk uit?
We laten een plaat zien van hoe zo’n Chinese festivaldraak er nu echt
uitziet. We vragen de kinderen of die van hun erop lijkt of juist helemaal
niet en welke draak ze mooier vinden. Een echte of die van hunzelf.
|
Accenten of opmerkingen
op welke manier besteed je aandacht aan de leeftijd en de verschillen
tussen kinderen? Wat verwacht je op het gebied van samenwerking en
zelfstandigheid?
|
De kinderen zijn 10 en 11 jaar oud. De ene is creatiever dan de
andere. We houden hier rekening mee door de minder creatieve iets meer steun
te geven in het tekenen van de draak.
We verwachten dat
de kinderen zelfstandig aan de slag gaan, maar ze delen wel in tweetallen een
doosje wasco.
|
Titel
Introductietekst
BASIS
PLAN vakgerichte doelen.
Titel: Chinese draak
Groep: 7
Onderwerp:
Azië
Ruimtelijk:
2D
Beeldaspect:
Kleur. (bonte kleuren)
Materiaal/techniek:
potlood, wasco, A4.
Type
les: tekenen
Opdracht
De beeldende probleemstelling
De kinderen ontwerpen een Chinese festival
draak.
Probleemstelling: China wil nieuwe
festivaldraken en de kinderen gaan deze ontwerpen.
Doel:
Aan het einde van de les hebben de kinderen geleerd
hoe ze voor zichzelf hulplijnen kunnen trekken en dat ze met wasco op
verschillende manieren kunnen experimenteren met kleur.
Beeldaspect:
Kleur. Het is een festival draak, dus er is een
festival/feest. Het moet dus vooral heel kleurrijk zijn. (bonte kleuren)
Materiaal
A4, potlood en wasco.
Beschouwing:
Aan het begin
van de les laten we platen zien van allerlei verschillende soorten draken.
(behalve festival draken)
Wat valt op aan de draken, welke vormen/kleuren
worden er gebruikt. Waar zijn ze van gemaakt. Etc.
LES / PROCESFASEN een korte handleiding
Oriëntatiefase
Introduceren: We introduceren de les d.m.v. platen van allerlei verschillende
soorten draken en door het beeldend probleem.
Informeren: We informeren de
kinderen door uit te leggen wat de
bedoeling is, dus een festival
draken tekenen met wasco, en dat er vooral gelet gaat worden op
kleurgebruik.
Instrueren: We instrueren
de kinderen door te demonstreren hoe je
met potlood handige hulplijnen voor jezelf kan tekenen, zodat het maken
van de gehele draak wat makkelijker wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten