Muziek

Welkom op de muziekpagina van onze blog!
Hier vindt u alles over onze muziekideeën met het thema Azië.
Wij hebben als doelgroep voor muziek:
Kleuters
________________________________________________________________________________
De muziekles








________________________________________________________________________________

Domein: Dans


De Chinese waaierdans

Benodigdheden:             1 waaier per kind. (A4 gevouwen in de breedte)

We zitten op de grond in de kring. In onze hand hebben we een waaier.

We vertellen de kinderen dat we een dans uit China gaan doen en dat we daarom allemaal een waaier nodig hebben. We laten ze even wuiven met hun waaier, zodat ze weten hoe het moet.
Daarna gaat de muziek aan en doen we het eerste 2 gedeeltes van de dans.

In de eerste 11 maten van de muziek zitten we stil.
Daarna komt stuk A in de muziek. Dat zijn de volgende 12 maten. Wij geven aan wanneer dat is, door te zeggen dat de leerlingen nu zichzelf koelte moeten toewuiven met de waaier. Eerst boven hun hoofd, dan hun oor, gevolgd door buik, en benen, voeten. Wel op het ritme van de muziek.
Wij geven telkens aan waar ze moeten wuiven, nadat ze de dans een paar keer hebben gedaan weten ze het zelf wel.
Nu zetten we de muziek uit en vertellen wat we bij het volgende gedeelte gaan doen.
We leggen uit dat bij het volgende gedeelte  we eerst tweemaal een buiging van het bovenlichaam maken. En we doen dit ook voor.
En als we de buigingen maken wijst de leerkracht een kind aan. Het aangewezen kind kiest een beweging met zijn waaier(bijv. een golfbeweging, kantelen, draaien, zwaaien, wuiven). Alle andere kinderen doen het na.
We doen dit een paar keer zonder muziek en daarna doen we alles wat we tot nu toe gedaan hebben helemaal achter elkaar met de muziek en vertellen dat we nadat we een kind na hebben gedaan weer beginnen met het wuiven van de waaier, net als aan het begin en dus weer opnieuw beginnen. We doen gedeelte A en B in totaal 4 keer.
Nadat we dat gedaan hebben, komt het einde.
Aan het einde (coda) gaan alle waaiers zo hoog mogelijk de lucht in en gaan dan ver naar voren en omlaag.

Als de dans klaar is, doen we hem nog een keer helemaal achter elkaar.




_________________________________________________________________________________

Domein: Zang / Bewegen


We hebben het liedje "Sjin sjang sjiena" uitgekozen om aan te leren.

Sjing sjang sjiena
De chinese dina
De chinese gong
Ding dang dong

We leren het lied aan door het eerst 2x voor te zingen.
Daarna gaan we het liedje regel voor regel aanleren. Wij zingen het voor, de kinderen zingen het na.

Wij: sjing sjang sjiena
Kinderen: sjing sjang sjiena
Wij: de chinese dina
Kinderen: de chinese dina
Wij: sjing sjang sjiena, de chinese dina
Kinderen: sjing sjang sjiena, de chinese dina
Wij: de chinese gong
Kinderen: de chinese gong
Wij: ding dang dong
Kinderen: ding dang dong
Wij: de chinese gong, ding dang dong.
Kinderen: de chinese gong, ding dang dong

En nu achter elkaar:
Wij: sjing sjang sjiena, de chinese dina. De chinese gong, ding dang dong
Kinderen:  sjing sjang sjiena, de chinese dina. De chinese gong, ding dang dong

Bij dit lied kunnen ook nog bewegingen gemaakt worden.
De kinderen staan met hun handen tegen elkaar.
Bij het woord "Dina" maken ze een buiging.
Bij ding dang dong, kijken de kinderen naar links, rechts, links.
Om deze bewegingen aan te leren. Doen we het eerst een keer voor en daarna oefenen we dit op de muziek. De kinderen hoeven nog niet tegelijkertijd te bewegen en te zingen,

Als ze de bewegingen door hebben, zingen en bewegen we tegelijkertijd.

Muziek: eigenwijs cd A, nr. 63b

_________________________________________________________________________________

Domein: muziek maken

De kinderen kennen het liedje 'sjing sjang sjiena' al.
Nu gaan we de kinderen het ritme zelf laten maken met instrumenten.

We beginnen met het ritme eerst te klappen, zodat de kinderen het ritme leren kennen.
We klappen net zolang tot iedereen het ritme goed mee kan klappen.
Daarna geven we elk kind een instrument. (sambaballen, handtrommels, ritmestokjes, etc)
We doen per instrument het ritme voor, zodat de kinderen het goed kunnen horen en daarna het zelf ook kunnen proberen.
We oefenen nu het ritme met de instrumenten.

Er zijn kinderen met hetzelfde instrument. We luisteren naar de verschillende instrumenten.
Dus eerst alleen alle trommels, daarna alleen alle sambaballen, etc.



_________________________________________________________________________________

Domein: Luisteren

De leerlingen krijgen straks een Aziatisch fragment te horen hierbij komen verschillende klanken aan bod zoals hoog , laag , stilte enz. De leerlingen gaan eerst luisteren hoe die klank klinkt. De leerkracht doet dit d.m.v. een trommel. De leerkracht bespreekt wat is het verschil tussen:
klank 1 - 2 harder-zachter
3- 4 hoger lager
5-6 korte ritme lang ritme
7-8 hoog-laag
9-10 snel-langzaam.
De leerling steekt zijn of haar vinger op als hij/zij het verschil weet te benoemen. 
Dit duurt ongeveer 5 minuten.
_________________________________________________________________________________

Domein: Noteren

De leerlingen krijgen eerst een Aziatisch fragment te horen waarbij er allerlei klanken in voor komen zoals hoog , laag , stilte , ritme , hard , zacht dit op willekeurige volgorde. Om de 10 seconden komt er een klank voorbij waarbij de muziek wordt stopgezet. De leerlingen schrijven op welke klank zij gehoord hebben. Na elk stukje wordt het juiste antwoord besproken ; had iedereen hetzelfde? Zijn er leerlingen met een heel ander antwoord en hoe zou dat kunnen? Het fragment duurt ongeveer 2 minuten.
_________________________________________________________________________________