3d


BASIS PLAN
3D
Gegevens student                                           Gegevens doelgroep
Sectie beeldend onderwijs                              Groep:7                                                                     Aantal ll.: 24



Opdracht                                
De beeldende probleemstelling.                                       Voor de afsluiting van het thema Azië willen we met de kinderen een toneelstukje opvoeren. Sommige kinderen vinden het moeilijk om  gezichtsuitdrukkingen te maken bij bepaalde gevoelens. Daarom bedachten we dat het leuk zou zijn om een stukje op te voeren met maskers. Op de maskers staan dan over de top gezichtsuitdrukkingen zodat ze goed te herkennen zijn.

Betekenis
Waar gaat het over, wat is het thema.                            Ons thema is Azië, en bij Azië hoort natuurlijk ook de populaire cultuur van de anime en manga (Japanse tekenfilms en stripboeken). Hierin worden emoties altijd een over de top manier neergezet. Dat zijn goede emoties voor een masker..

Activiteiten                 
Korte beschrijving van de activiteit/opdrachten.                De kinderen maken van papier-maché een masker. Vervolgens verven zij hier een overdreven uitdrukking op.
  
Vorm
We besteden de meeste aandacht aan de structuur van het papier-maché en aan de emotie, komt hij goed over en is hij genoeg over de top. 

  
Materiaal
Welke materialen en gereedschappen                              Kranten, lijm, huishoudfolie en wc-papier worden gebruikt om het papier-maché masker te maken. De uitdrukking wordt erop geschilderd met verf

Beschouwing
We beginnen de les met afbeeldingen van gezichtsuitdrukkingen. Bij deze uitdrukkingen hoort natuurlijk een bepaalde emotie, die gaan de kinderen raden (boos, blij, verdrietig, etc). Waaraan zie je dat het gezicht die uitdrukking heeft? Wat maakt het gezicht blij of boos?  
Na deze korte vragenronde gaan we de kinderen de opdracht vertellen: een masker maken voor het toneelstukje ter afsluiting van de themaweek. Op de maskers komt een over de top emotie te staan, dus heel erg overdreven boos/blij/verdrietig wat dan ook.
We leggen uit dat de kinderen eerst een papier-maché masker gaan maken en de les erop, als de maskers droog zijn, ze geverfd mogen worden.
We geven duidelijk aan dat we letten op structuur van de papier-maché en de duidelijkheid van de uitdrukking van emotie.


Werkwijze                 We demonstreren aan de kinderen hoe je een goede basis maakt voor papier-maché: we maken enkele kranten nat en daaroverheen leggen we steviger, tijdschrift, papier. Vervolgens gebruiken we huishoudfolie om het meer stevigheid te geven. Nu kunnen er al vormen in gekneed worden voor ogen en neus etc. We plakken nog enkele kranten in stroken. Als laatste plakken we wat wc-papier eroverheen voor de textuur en een mooie ondergrond om te verven.


Onderzoek                              De kinderen proberen zelf te onderzoeken waardoor een gezichtsuitdrukking een bepaalde emotie toont en proberen dit zo goed mogelijk vast te leggen in het masker.




(wegens problemen met de lay-out van de blog hebben we de lesfasen in moeten scannen)








________________________________________________________________________________


Titel

BASIS PLAN vakgerichte doelen.
Titel: Over de top uitdrukkingen masker
Groep: 7
Onderwerp: Azië
Ruimtelijk: 3D
Beeldaspect:
Materiaal/techniek: papier-maché, verfen.
Type les: beeldende vorming, papier-maché + verfen


Opdracht
De beeldende probleemstelling
De kinderen maken een masker met een over de top gezichtsuitdrukking. .
Probleemstelling: Door een masker is het moeilijk te zien hoe iemand kijkt, dus moeten we een masker
maken met overdreven gezichtsuitdrukkingen zodat het extra duidelijk wordt.

Doel: Aan het einde van de les hebben de kinderen geleerd hoe ze met papier-maché een maskervorm
kunnen maken. Ook weten zij hoe ze een gezichtsuitdrukking extra duidelijk kunnen maken.

Beeldaspect: structuur: we letten op de structuur van het papier-maché. emotie: we letten erop of de 
emotie goed naar voren komt. 


Materiaal: kranten, lijm, huishoudfolie, verf, tijdschriften.

Beschouwing:  We beginnen de les met afbeeldingen van gezichtsuitdrukkingen. Bij deze uitdrukkingen
hoort natuurlijk een bepaalde emotie, die gaan de kinderen raden (boos, blij, verdrietig, etc). Waaraan zie je
dat het gezicht die uitdrukking heeft? Wat maakt het gezicht blij of boos?  

________________________________________________________________________________


LES / PROCESFASEN een korte handleiding

Oriëntatiefase

Introduceren: We introduceren de les dmv een aantal plaatjes van gezichtsuitdrukkingen, de
                         kinderen raden vervolgens welke emotie hierbij hoort. Vervolgens vertellen 
                         we ons beeldend probleem.



Informeren: We informeren de kinderen door uit te leggen wat de bedoeling van de opdracht is:
                        een over de top emotie op een papier-maché masker maken.



Instrueren: We instrueren de kinderen door te demonstreren hoe je 
                         met het papier-maché werkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten