BASIS PLAN
3D
Gegevens student Gegevens
doelgroep
Sectie
beeldend onderwijs Groep:7 Aantal ll.: 24
Opdracht
De beeldende probleemstelling. Voor de afsluiting van het thema
Azië willen we met de kinderen een toneelstukje opvoeren. Sommige kinderen
vinden het moeilijk om gezichtsuitdrukkingen te maken bij bepaalde
gevoelens. Daarom bedachten we dat het leuk zou zijn om een stukje op te voeren
met maskers. Op de maskers staan dan over de top gezichtsuitdrukkingen zodat ze
goed te herkennen zijn.
Betekenis
Waar gaat het over, wat is het thema. Ons thema is Azië, en bij Azië hoort natuurlijk ook de populaire cultuur van de anime en manga
(Japanse tekenfilms en stripboeken). Hierin worden emoties altijd een over de top manier neergezet. Dat zijn goede emoties voor een
masker..
Activiteiten
Korte beschrijving
van de activiteit/opdrachten. De kinderen maken van papier-maché een masker.
Vervolgens verven zij hier een overdreven uitdrukking op.
Vorm
We besteden de meeste aandacht aan de structuur van het papier-maché en aan de emotie, komt hij goed over en is hij genoeg over de top.
Materiaal
Welke materialen en gereedschappen Kranten, lijm, huishoudfolie en wc-papier worden gebruikt om het
papier-maché masker te maken. De uitdrukking wordt erop geschilderd met verf
Beschouwing
We beginnen de les
met afbeeldingen van gezichtsuitdrukkingen. Bij deze uitdrukkingen hoort
natuurlijk een bepaalde emotie, die gaan de kinderen raden (boos, blij,
verdrietig, etc). Waaraan zie je dat het gezicht die uitdrukking heeft? Wat
maakt het gezicht blij of boos?
Na deze korte
vragenronde gaan we de kinderen de opdracht vertellen: een masker maken voor
het toneelstukje ter afsluiting van de themaweek. Op de maskers komt een over
de top emotie te staan, dus heel erg overdreven boos/blij/verdrietig wat dan
ook.
We leggen uit dat
de kinderen eerst een papier-maché masker gaan maken en de les erop, als de
maskers droog zijn, ze geverfd mogen worden.
We geven duidelijk
aan dat we letten op structuur van de papier-maché en de duidelijkheid van de
uitdrukking van emotie.
Werkwijze We demonstreren aan de kinderen hoe je een
goede basis maakt voor papier-maché: we maken enkele kranten nat en
daaroverheen leggen we steviger, tijdschrift, papier. Vervolgens gebruiken we
huishoudfolie om het meer stevigheid te geven. Nu kunnen er al vormen in
gekneed worden voor ogen en neus etc. We plakken nog enkele kranten in stroken.
Als laatste plakken we wat wc-papier eroverheen voor de textuur en een mooie
ondergrond om te verven.
Onderzoek De kinderen
proberen zelf te onderzoeken waardoor een gezichtsuitdrukking een bepaalde
emotie toont en proberen dit zo goed mogelijk vast te leggen in het masker.
(wegens problemen met de lay-out van de blog hebben we de lesfasen in moeten scannen)
________________________________________________________________________________
Titel
BASIS
PLAN vakgerichte doelen.
Titel: Over de top
uitdrukkingen masker
Groep: 7
Onderwerp:
Azië
Ruimtelijk:
3D
Beeldaspect:
Materiaal/techniek:
papier-maché, verfen.
Type
les: beeldende vorming, papier-maché + verfen
Opdracht
De beeldende probleemstelling
De kinderen maken een masker met een over de
top gezichtsuitdrukking. .
Probleemstelling: Door een masker is het
moeilijk te zien hoe iemand kijkt, dus moeten we een masker
maken met
overdreven gezichtsuitdrukkingen zodat het extra duidelijk wordt.
Doel:
Aan het einde van de les hebben de kinderen geleerd
hoe ze met papier-maché een maskervorm
kunnen maken. Ook weten zij hoe ze een
gezichtsuitdrukking extra duidelijk kunnen maken.
Beeldaspect: structuur: we letten op de structuur van het papier-maché. emotie: we letten erop of de
emotie goed naar voren komt.
emotie goed naar voren komt.
Materiaal:
kranten, lijm, huishoudfolie, verf, tijdschriften.
Beschouwing:
We beginnen de les met afbeeldingen van gezichtsuitdrukkingen. Bij deze uitdrukkingen
hoort natuurlijk een bepaalde emotie, die gaan de kinderen raden (boos, blij, verdrietig, etc). Waaraan zie je
dat het gezicht die uitdrukking heeft? Wat maakt het gezicht blij of boos?
hoort natuurlijk een bepaalde emotie, die gaan de kinderen raden (boos, blij, verdrietig, etc). Waaraan zie je
dat het gezicht die uitdrukking heeft? Wat maakt het gezicht blij of boos?
________________________________________________________________________________
LES / PROCESFASEN een korte handleiding
Oriëntatiefase
Introduceren: We introduceren de les dmv een aantal plaatjes van gezichtsuitdrukkingen, de
kinderen raden vervolgens welke emotie hierbij hoort. Vervolgens vertellen
we ons beeldend probleem.
Informeren: We informeren de kinderen door uit te leggen wat de bedoeling van de opdracht is:
een over de top emotie op een papier-maché masker maken.
Instrueren: We instrueren de kinderen door te demonstreren hoe je
met het papier-maché werkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten